Grand Tour 2019

Servië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Kosovo, Montenegro en Albanië
De Grand Tour van dit jaar zal gaan naar Servië, Bosnië-Herzegovina, Kosovo, Montenegro en Albanië. Deze bestemmingen hebben een zeer rijke geschiedenis en kennen vele nationaliteiten en culturen. De meeste mensen zijn echter enkel bekend met het gebied door een reeks van gewelddadige conflicten die ontstond nadat Joegoslavië in 1991 uiteenviel. Deze Joegoslavische Oorlogen duurden tot 2001 en de etnische conflicten waarin de staten verstrikt waren, zitten nog vers in het geheugen bij de bevolking en hebben duidelijke sporen nagelaten.

De geschiedenis van de Balkan bestaat uit meer dan etnische spanningen en burgeroorlogen. Het gebied kent een rijke geschiedenis waarin onder meer de wegen van de Romeinen, Byzantijnen, Ottomanen en het voormalige Koninkrijk en de (Federale) Republiek Joegoslavië samenkomen: van Romeinse ruïnes en middeleeuwse kastelen tot Ottomaanse bazaars en communistische wijken. Tijdens de reis besteden we naast opgravingen, musea en andere historische bezienswaardigheden ook aandacht aan interessante huidige maatschappelijke thema’s door in gesprek te gaan met NGO’s en andere organisaties. Het EU-lidmaatschap is bijvoorbeeld een belangrijke kwestie voor veel Balkanlanden.

We zullen de Grand Tour in Servië aftrappen en naar het bruisende Belgrado vliegen. Daarna volgen we een reisroute langs vele intrigerende plekken. Zo bezoeken we in Servië naast Belgrado eveneens Novi Sad, het centrum van de Servische cultuur. In Bosnië-Herzegovina gaan we onder andere naar Srebrenica. Het drama van Srebrenica is een gevoelig en omstreden onderdeel van de Nederlandse geschiedenis. Ook doen we de hoofdstad Sarajevo aan, waar zich onder andere de plaats delict van de moord op aartshertog Franz Ferdinand bevindt. Daarnaast heeft Montenegro eveneens veel te bieden. Zo kunnen we gaan genieten van de Dinarische Alpen en Romeinse ruïnes. We vervolgen onze reis naar Kosovo, waar we Pristina zullen bekijken en ook de omstreden grens met Servië opzoeken. We sluiten onze reis af in het zuidelijkste land van de reis: Albanië. In het levendige Tirana is al meer dan genoeg te doen, maar Albanië is zeer veelzijdig. Het land heeft bijvoorbeeld naast prachtige natuur ook de meeste bunkers ter wereld. Kortom, het belooft een enerverende reis te worden!We bereiden de reis voor met een collegereeks in het tweede semester, waarin we de historische achtergrond van het gebied bestuderen. Iedere week verzorgen verschillende experts een college. Het vak wordt begeleid door UvA-docent Bram Mellink, die samen met een kenner van het gebied met ons op reis zal gaan. De collegereeks en de reis hebben een interdisciplinair karakter, maar de nadruk ligt op de geschiedenis van de bestemming.

-De kosten voor deelname aan de Grand Tour bedragen maximaal 750 euro. Hierbij zijn de reiskosten, overnachtingen en excursies inbegrepen. We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een reisverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering met bijpassende dekking;

-De colleges voorafgaand aan de reis beginnen op 8 februari 2019. Elke vrijdagmiddag vanaf 15:00 uur zullen we dieper ingaan op onze bestemmingen aan de hand van relevante teksten en gastsprekers, met na afloop een welverdiende borrel. Actieve deelname aan de colleges is een voorwaarde om deel te nemen aan de reis;

-De reis, die ongeveer twee weken zal duren, vindt plaats tijdens het derde blok van het tweede semester, in juni 2019. Bij het vaststellen van de data proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met les- en toetsperiodes, maar iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen studieprogramma. De commissie raadt alle deelnemers aan vroegtijdig contact op te nemen met docenten om de afwezigheid in het derde blok te bespreken;

-Zowel aan bachelor- als masterstudenten in de geesteswetenschappen wordt aan het einde van het semester, bij een voldoende resultaat, 6 ECTS toegekend;

-Let op! Deelnemers moeten minimaal 48 ECTS van een propedeuse in de geesteswetenschappen hebben behaald of ingeschreven staan bij een master in de geesteswetenschappen.

Wil je dit unieke vak niet laten schieten? Schrijf dan een motivatiebrief van een à twee kantjes waarin je uitlegt waarom je graag met de reis mee wil en wat je aan de reis zou willen bijdragen (onder vermelding van naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, studie, studiejaar en studentnummer) en mail deze naar stichtinggrandtour@gmail.com. Lever je brief uiterlijk in op vrijdag 23 november, 23:59!