Grand Tour 2023…

De Grand Tour is een jaarlijks terugkerende verdiepende studiereis van de opleiding Geschiedenis, die tevens openstaat voor studenten van andere opleidingen aan de faculteit der Geesteswetenschappen. De reis wordt voorbereid met een verdiepende collegereeks in het tweede semester, waarin we de historische achtergrond van de reisbestemming bestuderen. Iedere week verzorgen verschillende experts een college. De Grand Tour is een officieel keuzevak voor studenten aan de FGw en is 12 ECTS waard. De reis en de voorafgaande collegereeks worden voorbereid door een commissie bestaande uit zes studenten.  Het vak wordt begeleid door UvA-docent Bram Mellink, die samen met een kenner van het gebied met ons op reis zal gaan. De collegereeks en de reis hebben een interdisciplinair karakter, maar de nadruk ligt op de geschiedenis van de bestemming. Eerder bezochten we in dat kader landen als Wit-Rusland en Oekraïne, en Servië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Kosovo en Albanië. Na een reis op eigen bodem in 2021, in verband met de toen geldende coronamaatrdegelen, zijn we afgelopen jaar weer in het buitenland geweest – naar Polen, Slowakije en Tsjechië om precies te zijn.

De bestemming van de Grand Tour 2023 is nog niet bekend gemaakt. Achter de schermen is de commissie echter al hard aan het werk om een interessante en leuke reis en college reeks te organiseren. Houd dus je oren open voor meer nieuws!

Praktische zaken

• De kosten voor deelname aan de Grand Tour bedragen maximaal 700 euro. De reiskosten, overnachtingen en excursies zijn hierbij inbegrepen. We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een reisverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering met bijpassende dekking. De colleges voorafgaand aan de reis beginnen op  18 februari 2021.
  • Elke vrijdagmiddag vanaf 15:00 uur zullen we dieper ingaan op onze bestemmingen aan de hand van relevante teksten en gastsprekers, met na afloop een welverdiende borrel bij het altijd gezellige café Diep. Actieve deelname aan de colleges is een voorwaarde om deel te nemen aan de reis;
  • De reis, die ongeveer twee weken zal duren, vindt plaats tijdens het derde blok van het tweede semester, over het algemeen in juni. Bij het vaststellen van de data proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met les- en toetsperiodes, maar iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen studieprogramma. De commissie raadt alle deelnemers aan vroegtijdig contact op te nemen met docenten om de afwezigheid in het derde blok te bespreken;
  • Vanwege geldende coronamaatregelen en inreisregels in de landen die worden bezocht is het voor studenten die mee willen nodig om een geldig corona-vaccinatiebewijs te hebben.
  • Zowel aan bachelor- als masterstudenten in de geesteswetenschappen wordt aan het einde van het semester, bij een voldoende resultaat, 12 ECTS toegekend;
  • Let op! Deelnemers moeten minimaal 48 ECTS van hun propedeuse hebben behaald of ingeschreven staan bij een universitaire masteropleiding.

Voor meer informatie en vragen kun je mailen naar stichtinggrandtour@gmail.com of contact opnemen via onze social media; Instagram: @stichtinggrandtour_ en Facebook: Stichting Historische studiereizen Grand Tour. Bekijk ook vooral deze site om een indruk te krijgen van het concept van de Grand Tour!

Commissie Grand Tour 2023: Vincent Vlek, Max Hell, Kiki Kranendonk, Kirsten Udo, Safira Boeder en Saul Kennedie.