Grand Tour 2022: Polen en Tsjechië

Graag vragen we je aandacht voor de Grand Tour 2022, een keuzevak en studiereis voor zowel bachelor- als masterstudenten in het tweede semester. Dit jaar gaat de reis naar Tsjechië en Polen.

De Grand Tour is een jaarlijks terugkerende verdiepende studiereis van de opleiding Geschiedenis, die tevens openstaat voor studenten van andere opleidingen aan de faculteit der Geesteswetenschappen. De reis wordt voorbereid met een verdiepende collegereeks in het tweede semester, waarin we de historische achtergrond van de reisbestemming bestuderen. Iedere week verzorgen verschillende experts een college. De Grand Tour is een officieel keuzevak voor studenten aan de FGw en is 12 ECTS waard. De reis en de voorafgaande collegereeks worden voorbereid door een commissie bestaande uit zes studenten.  Het vak wordt begeleid door UvA-docent Bram Mellink, die samen met een kenner van het gebied met ons op reis zal gaan. De collegereeks en de reis hebben een interdisciplinair karakter, maar de nadruk ligt op de geschiedenis van de bestemming. Eerder bezochten we in dat kader landen als Wit-Rusland en Oekraïne, en Servië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Kosovo en Albanië. Vorig jaar hebben we door de coronamaatregelen “De Grand Tour Pioniers op eigen Bodem” in Nederland georganiseerd.

Dit jaar gaat de reis weer naar het buitenland. De Grand Tour naar Tsjechië en Polen biedt voor ieder wat wils. Kunstgeschiedenis, politieke- en sociale spanningen van vroeger en nu, economie en archeologie, de Oudheid en de Middeleeuwen en nog veel meer onderwerpen komen aan bod tijdens de colleges en op reis.

Tsjechië en Polen kennen een zeer rijke geschiedenis. De Romeinse Oudheid in het zuiden van Tsjechië bijvoorbeeld, waar nog steeds sporen van te vinden zijn. In de Middeleeuwen kwamen de Hanzesteden in beide landen tot bloei, gekenmerkt door hun geheel eigen cultuur en onderlinge politieke verhoudingen. Dit was ook een tijd van religieuze onrust met de Hussitische oorlogen, die vandaag de dag in Tsjechië nog altijd een belangrijke rol spelen in het nationale bewustzijn. Daarna volgde de kleurrijke Habsburgse periode. In Polen zullen we uitgebreid stilstaan bij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en uiteraard mag de geschiedenis van het communisme in de regio niet ontbreken.

Praktische zaken

• De kosten voor deelname aan de Grand Tour bedragen maximaal 700 euro. De reiskosten, overnachtingen en excursies zijn hierbij inbegrepen. We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een reisverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering met bijpassende dekking. De colleges voorafgaand aan de reis beginnen op  18 februari 2021.
  • Elke vrijdagmiddag vanaf 15:00 uur zullen we dieper ingaan op onze bestemmingen aan de hand van relevante teksten en gastsprekers, met na afloop een welverdiende borrel bij het altijd gezellige café Diep. Actieve deelname aan de colleges is een voorwaarde om deel te nemen aan de reis;
  • De reis, die ongeveer twee weken zal duren, vindt plaats tijdens het derde blok van het tweede semester, in juni 2022. Bij het vaststellen van de data proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met les- en toetsperiodes, maar iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen studieprogramma. De commissie raadt alle deelnemers aan vroegtijdig contact op te nemen met docenten om de afwezigheid in het derde blok te bespreken;
  • Vanwege geldende coronamaatregelen en inreisregels in de landen die worden bezocht is het voor studenten die mee willen nodig om een geldig corona-vaccinatiebewijs te hebben.
  • Zowel aan bachelor- als masterstudenten in de geesteswetenschappen wordt aan het einde van het semester, bij een voldoende resultaat, 12 ECTS toegekend;
  • Let op! Deelnemers moeten minimaal 48 ECTS van hun propedeuse hebben behaald of ingeschreven staan bij een universitaire masteropleiding.

Wil je dit unieke vak niet laten schieten? Schrijf dan een leuke motivatiebrief van een à twee kantjes waarin je uitlegt waarom je graag met de reis mee wil en hoe je aan de reis wil bijdragen (onder vermelding van naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, studie, studiejaar en studentnummer) en mail deze naar stichtinggrandtour@gmail.com. Vertel iets over jezelf en over je studie interesses. Lever je brief uiterlijk in op maandag 22 november 2021, 23:59!

Voor meer informatie en vragen kun je mailen naar stichtinggrandtour@gmail.com of contact opnemen via onze social media; Instagram: @stichtinggrandtour_ en Facebook: Stichting Historische studiereizen Grand Tour. Bekijk ook vooral deze site om een indruk te krijgen van het concept van de Grand Tour!

Commissie Grand Tour 2022: Tijmen van Voorthuizen, Devrim Aslan, Job Wester, Kiki Kranendonk, Leo Rasch en Saul Kennedie.