Grand Tour 2024

De Grand Tour is een jaarlijks terugkerende verdiepende studiereis van de opleiding Geschiedenis, die tevens openstaat voor studenten van andere opleidingen aan de faculteit der Geesteswetenschappen. De reis wordt voorbereid met een verdiepende collegereeks in het tweede semester, waarin we de historische achtergrond van de reisbestemming bestuderen. Iedere week verzorgen verschillende experts een college. De Grand Tour is een officieel keuzevak voor studenten aan de FGw en is 12 ECTS waard. De reis en de voorafgaande collegereeks worden voorbereid door een commissie bestaande uit zes studenten.  Het vak wordt begeleid door UvA-docenten Mano Delea en Josephine van den Bent. Samen met een kenner van het gebied zullen zij met ons op reis gaan. De collegereeks en de reis hebben een interdisciplinair karakter, maar de nadruk ligt op de geschiedenis van de bestemming.

Dit jaar gaat de reis naar de Zuidelijke Kaukasus, een rafelrand van Europa in de meest positieve zin van het woord. Op de rand van Europa en Azië is dit gebied niet alleen eeuwenlang een kruispunt van multi-etnische imperia als Rusland, Perzië, het Osmaanse Rijk en nog eerder de hellenistische rijken, Rome en Byzantium geweest, ook biedt het onderdak aan de op eeuwenoude tradities buigende staten Georgië en Armenië. Daarnaast is dit gebied ook de wieg van een van de meest beruchte dictators in de moderne geschiedenis: Jozef Stalin.

Deze en andere historische onderwerpen zullen uiteraard tijdens de reis aan bod komen. Daarnaast zullen we contemporaine ervaringen opdoen. In gesprekken en ontmoetingen met organisaties en individuen wordt getracht om een lokaal perspectief mee te krijgen over actuele

kwesties zoals de rol van de EU en Rusland, en natuurlijk het huidige conflict tussen Armenië en Azerbeidjan. Natuurlijk zullen we naast een uiterst interessant dagprogramma ook genoeg tijd hebben om op een meer alledaagse manier de regio te ontdekken, en te genieten van de prachtige landschappen, middeleeuwse tempels, oude Sovjet-gebouwen, en natuurlijk de fantastische keuken.

Op dit moment is de commissie nog druk bezig met het uitstippelen en organiseren van de reis. De exacte reisroute is dan ook nog niet bekend, maar de opzet al wel: We zullen niet alleen de grote steden als Tiblisi, Yerevan en Batumi bezoeken, maar ook kleinere steden en het platteland aandoen.  Juist het afwijken van de gebaande paden maakt ons reisgenootschap bijzonder.

De deadline voor inschrijving is 22 november 23:59 uur.

Praktische zaken

• De kosten voor deelname aan de Grand Tour bedragen 700 euro. De reiskosten, overnachtingen en excursies zijn hierbij inbegrepen. We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een reisverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering met bijpassende dekking. De colleges voorafgaand aan de reis beginnen op  16 februari 2024
  • Elke vrijdagmiddag vanaf 15:00 uur zullen we dieper ingaan op onze bestemmingen aan de hand van relevante teksten en gastsprekers, met na afloop een welverdiende borrel bij het altijd gezellige café Diep. Actieve deelname aan de colleges is een voorwaarde om deel te nemen aan de reis.
  • De reis, die ongeveer twee weken zal duren, vindt plaats tijdens het derde blok van het tweede semester, in juni 2024. Bij het vaststellen van de data proberen we zo veel mogelijk rekening te houden met les- en toetsperiodes, maar iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen studieprogramma. De commissie raadt alle deelnemers aan vroegtijdig contact op te nemen met docenten om de afwezigheid in het derde blok te bespreken.
  • De huidige politieke situatie in het gebied wordt op de voet gevolgd. Mocht de situatie in Armenië onverhoopt sterk verslechteren, heeft de commissie de mogelijkheid om in een laat stadium de reis alleen op Georgië toe te spitsen. Het uitgangspunt is natuurlijk een reis naar beide landen.
  • Zowel aan bachelor- als masterstudenten in de geesteswetenschappen wordt aan het einde van het semester, bij een voldoende resultaat, 12 ECTS toegekend.
  • Let op! Deelnemers moeten minimaal 48 ECTS van hun propedeuse hebben behaald of ingeschreven staan bij een universitaire masteropleiding.

Voor meer informatie en vragen kun je mailen naar stichtinggrandtour@gmail.com of contact opnemen via onze social media; Instagram: @stichtinggrandtour_ en Facebook: Stichting Historische studiereizen Grand Tour. Bekijk ook vooral deze site om een indruk te krijgen van het concept van de Grand Tour!

Commissie Grand Tour 2024:

Kirsten Udo, Max Hell, Vincent van Ee, Donna de Jeeger, Ivar Jesurun & Gijs Schabbink