Grand Tour 2020

Egypte
De Grand Tour van dit jaar zal gaan naar Egypte. Deze bestemming kent een rijke geschiedenis die zich over ruim acht millennia uitstrekt. De vroege geschiedenis van Egypte wordt gekenmerkt door de Oude Koninkrijken van onder andere farao Menes, Hatshepsut en Ramses, waarvan de sporen nog steeds zichtbaar zijn in het Egypte van vandaag. Vanaf de verovering door Alexander de Grote staat Egypte steeds weer onder controle van andere buitenlandse machten.

De Grand Tour start in de bruisende hoofdstad Caïro, waar we onder andere de Mohammed Ali Moskee, het ‘Islamitische Cairo’ met overblijfselen van de middeleeuwen en de ‘Hangende Kerk’ bezoeken. Ook nemen we een kijkje bij het Tahrirplein, het plein dat de afgelopen jaren een podium is geweest voor een groot aantal protesten en demonstraties. We reizen af naar Alexandrië in het noorden van de Nijldelta. Na de grote steden in het noorden te hebben bezocht, volgen we de Nijl stroomopwaarts naar Aswan en de tempels van Aboe Simbel tegen de Soedanese grens. Onderweg zullen we onder andere de piramiden van Gizeh, de El Fayoum-oase en Luxor aandoen. Vanuit het diepe zuiden reizen we per nachttrein terug naar Caïro waar we de reis zullen afsluiten. Tijdens de reis besteden we naast opgravingen, musea en andere historische bezienswaardigheden ook aandacht aan interessante huidige maatschappelijke thema’s door in gesprek te gaan met NGO’s en andere organisaties.

Op de Hellenistische overheersing volgen onder andere de Romeinse, Arabische, Ottomaanse en Britse, met slechts korte periodes van autonomie. De coup van Nasser in 1952 luidde het startschot van het onafhankelijke Egypte. Deze recente geschiedenis is zeer bewogen, van de Suezcrisis en de Zesdaagse Oorlog met Israël tot de Arabische lente in 2011, waarvan de gevolgen nog steeds het politieke en maatschappelijke landschap van Egypte bepalen.

Een aantal praktische zaken:

– De kosten voor deelname aan de Grand Tour bedragen maximaal 800 euro. De reiskosten, overnachtingen en excursies zijn hierbij inbegrepen. We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een reisverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering met bijpassende dekking;

– De colleges voorafgaand aan de reis beginnen op 7 februari 2020. Elke vrijdagmiddag vanaf 15:00 uur zullen we dieper ingaan op onze bestemmingen aan de hand van relevante teksten en gastsprekers, met na afloop een welverdiende borrel. Actieve deelname aan de colleges is een voorwaarde om deel te nemen aan de reis;

– De reis, die ongeveer twee weken zal duren, vindt plaats tijdens het derde blok van het tweede semester, in juni 2020. Bij het vaststellen van de data proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met les- en toetsperiodes, maar iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen studieprogramma. De commissie raadt alle deelnemers aan vroegtijdig contact op te nemen met docenten om de afwezigheid in het derde blok te bespreken;

– Zowel aan bachelor- als masterstudenten in de geesteswetenschappen wordt aan het einde van het semester, bij een voldoende resultaat, 6 ECTS toegekend;

– Let op! Deelnemers moeten minimaal 48 ECTS van een propedeuse in de geesteswetenschappen hebben behaald of ingeschreven staan bij een master in de geesteswetenschappen.

Wil je dit unieke vak niet laten schieten? Schrijf dan een motivatiebrief van een à twee kantjes waarin je uitlegt waarom je graag met de reis mee wil en hoe je aan de reis wil bijdragen (onder vermelding van naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, studie, studiejaar en studentnummer) en mail deze naar stichtinggrandtour@gmail.com. Lever je brief uiterlijk in op vrijdag 22 november, 23:59!