Grand Tour 2021: Pioniers op eigen bodem

Omdat we vorig jaar de reis door de coronacrisis moesten aflasten hebben we dit jaar we echter een reis opgezet die corona-proof is: ‘De Grand Tour: Pioniers op eigen bodem’. Binnen dit overkoepelende concept zullen we in eigen land op zoek gaan naar plaatsen, groepen en personen die in de geschiedenis van Nederland pionier zijn geweest. We gaan op zoek naar de meest spraakmakende, bijzondere en absurde pioniersverhalen door heel Nederland. Denk hierbij aan de verhalen van reizigers, uitvinders, gastarbeiders, kunstenaars,  handelaren, rebellen en magnaten. Als vanouts biedt  de Grand Tour voor ieder wat wils. Kunstgeschiedenis, politiek en sociale spanningen van vroeger en nu, economie, de Oudheid en archeologie de Middeleeuwen en nog veel meer zijn onderwerpen die allen aan bod komen tijdens de colleges en op reis.

De reis wordt voorbereid met een verdiepende collegereeks in het tweede semester, waarin we de historische achtergrond van de reisbestemming bestuderen. Iedere week verzorgen verschillende experts een college. Zowel de collegereeks als de reis zelf worden voorbereid door een commissie bestaande uit zes studenten.

De Tour begint in Noord-Holland. Vanuit Amsterdam zullen we langs verschillende steden als Hoorn en Alkmaar komen. We zullen via de Afsluitdijk het IJsselmeer oversteken naar Friesland om ons daar te verdiepen in de Friese identiteit en eigenzinnige cultuur. Vandaar reizen we door naar Groningen, de studentenstad van het Noorden. Hier zullen we veel horen en zien over de problematiek met de gasboringen die nog steeds speelt, maar ook de geschiedenis van Groningen als Hanze-gebied mag niet vergeten worden. Om de Hanze echt te leren kennen trekken we echter naar het zuiden, naar plekken als Zwolle en Kampen. Onderweg maken we uitstappen naar de Noordoostpolder en Schokland waar in de prehistorie de eerste mensen in de Nederlanden neerdaalden en in de moderne tijd de inpoldering van de Zuiderzee begon. We zullen dan vertrekken richting Maastricht. Uiteraard doen we ondertussen Nijmegen aan, ook wel bekend als Havana aan de Waal en een van de eerste Romeinse nederzettingen in de Nederlanden. Als de situatie het toelaat zouden we vanuit Maastricht ook nog uitstappen kunnen maken naar Duitsland en België. Steden als Aken, Keulen en Luik zouden vanuit daar mogelijke bestemmingen kunnen zijn. Vanuit Limburg zullen we door Brabant en Gelderland reizen tot we aankomen in Zeeland, waar veel te leren valt over de Zeeuwse strijd tegen het water, om uiteindelijk weer terug te keren naar Amsterdam.

Praktische zaken

• De kosten voor deelname aan de Grand Tour bedragen maximaal 400 euro. De reiskosten, overnachtingen en excursies zijn hierbij inbegrepen. We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een reisverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering met bijpassende dekking; Daarnaast is gaan we er van uit dat studenten beschikken over een studenten-ov. Als dit voor deelnemers niet het geval is moeten zij rekenen op extra kosten.
  • De colleges voorafgaand aan de reis beginnen op  8 februari 2021. Elke vrijdagmiddag vanaf 15.00 uur zullen we dieper ingaan op onze bestemmingen aan de hand van relevante teksten en gastsprekers, met na afloop een welverdiende borrel. Actieve deelname aan de colleges is een voorwaarde om deel te nemen aan de reis;
  • De reis, die ongeveer twee weken zal duren, vindt plaats tijdens het derde blok van het tweede semester, in juni 2021. Bij het vaststellen van de data proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met les- en toetsperiodes, maar iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen studieprogramma. De commissie raadt alle deelnemers aan vroegtijdig contact op te nemen met docenten om de afwezigheid in het derde blok te bespreken;
  • Zowel aan bachelor- als masterstudenten in de geesteswetenschappen wordt aan het einde van het semester, bij een voldoende resultaat, 12 EC toegekend;
  • Let op! Deelnemers moeten minimaal 48 EC van een propedeuse in de geesteswetenschappen hebben behaald of ingeschreven staan bij een master in de geesteswetenschappen.

Aanmelden en meer informatie

Wil je dit unieke vak niet laten schieten? Schrijf dan een motivatiebrief van een à twee kantjes waarin je uitlegt waarom je graag met de reis mee wil en hoe je aan de reis wil bijdragen (onder vermelding van naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, studie, studiejaar en studentnummer) en mail deze naar stichtinggrandtour@gmail.com. Lever je brief uiterlijk in op vrijdag 27 november, 23.59 uur!

Voor meer informatie en vragen kun je mailen naar stichtinggrandtour@gmail.com of contact opnemen met commissieleden Tijmen (06 18495110) of Julia (06 39483392). Het is ook zeker de moeite waard om onze website te bekijken om een indruk te krijgen van het concept van de Grand Tour.

Commissie Grand Tour 2021: Reyha Akdeniz, Thijmen Koomen, Job Wester, Devrim Aslan, Julia van Braak en Tijmen van Voorthuizen